I ett Sverige, mitt Sverige, vårt Sverige år 2014 gästinlägg av Morpheo

Igår, på Twitter, rann bägaren över för min vän Morpheo. Med hans välsignelse publicerar jag hela hans rant som flödar av helig vrede om Sverige 2014. Ta till dig orden. Känn sorgen och förtvivlad vrede. Känn styrkan och kraften. det är det här samhället vi har fått/skapat och det är faktiskt upp till oss att göra något bättre. /Loan

morpheos


Fan. Vet inte var jag skall börja. Men det här kommer att bli långt. Garanti.

Sällan har jag varit så här jävla arg. Vad fan håller vi på att bli? Sverige, FFS VAKNA! Nu menar jag inte på det där fascistoida sättet brunhögern gillar att kräva vakenhet, utan på riktigt. Vakna!

Vad är det för land vi håller på att bli? Ett feghetens och avståndstagandets land? Ett försiktighetsland? Ett ynkedomens land? Vad?

Hur kommer det sig att vi som sägs vara mindre kriminellt belastade någonsin, mindre rasistiskt än någonsin, ständigt får se detta skitsnack om ”kriminella invandrare”, om ”massinvandring” – en lögn, givetvis, om partier och myndigheter  som  så fullständigt, fullständigt, fullständigt, missförstått vad det är att vara medmänniska? Att hjälpa den som behöver stöd? Att vara där för varandra?

Vi skriver 2014 och vi har kåkstäder utanför vår huvudstad, vi har bostadslösa – medmänniskor! – som fryser ihjäl! Vi säljer ut vård, skola och omsorg, trots att det är SOLKLART  vad det ställer till med för samhället i stort och utsatta grupper i synnerhet? Vi delar upp folk och värderar dem efter sådana JÄVLA IDIOTIER som sexuell läggning, kön, färg, härkomst, namn, ålder… istället för att SE VARANDRA?

VI NEKAR BOSTADSLÖSA VÅRD! Fatta den grejen!
Vi nekar bostadslösa vård för att de saknar ett papper. Ett papper som de inte har och inte kan få för att de är romer. Vi låter folk DÖ för att det är “mer samhällsekonomiskt nyttigt” att ta ut marknadshyror istället för att ge folk en bostad och en möjlighet att åter/skapa ett liv? En värdighet? HUR KAN DET VARA SAMHÄLLSEKONOMISKT LÖNSAMT ATT LÅTA FOLK DÖ?

Hur kan vi se oss själva i spegeln med den vetskapen? Hur kan vi värdera folk på detta sätt? Vi deltar i sportevenemang i ett land som rent konkret förbjudit homosexualitet? Hur fan tänkte vi där? Vi deporterar folk på vad som känns som ett industriellt manér.  Vi kastar ut BARN, sjuka, vi krossar liv som inte känner till mycket annat än det liv de har/haft i Sverige?

Seriöst, Sverige. Vad fan?

Vi har FASCISTER i de beslutande organen! OCH DE ÄR INTE ENS DET EGENTLIGA PROBLEMET! Vi BETALAR för att företag ska ha möjlighet att utnyttja folk i vad som ärligt talat inte verkar vara mycket bättre än något slags modernt slaveri!

Som om det inte räcker, så låter vi KAPITALET skrämma folk in i vad de bör rösta på? Företag (och moderata landstingspolitiker) som hotar med arbetslöshet “om ni inte röstar på alliansen” – som bla varit med om att paja det vi hade?

Sverige 2014 och vi är på allvar så skraja att vi bara och enkom ser till oss själva?

Vi deltar i krig och tycker sedan det är för jävligt att vi behöver ta emot flyktingar? ÄR DETTA SERIÖST?

Och vad gör vänstern? Vad gör de etablerade (notera!) antirasisterna? De TAR AVSTÅND? De talar om DEMOKRATINS SPELREGLER?

Låt mig berätta: Det är helt BORTOM UPPENBART att demokratins spelregler inte gäller lika för alla i Sverige 2014. HELT BORTOM UPPENBART!

Ta avstånd?

Förklara för mig som svartaste svartskalle hur “riktig antirasism” ska bedrivas? Far åt helvete, på allvar far åt helvete.

Så jävla arg!

Idag såg jag nyheten om att en fascist (för det finns inget annat ord) i Krokom får behålla sitt jobb som lärare. Fatta den grejen. I Sverige 2014 är det okey att en person som HOPPAS ATT BARN SKA SVÄLTA IHJÄL ska jobba som lärare. “Det inverkar inte på hennes arbete” “Vi har aldrig fått några klagomål”, “hon skrev anonymt”, “du får ha vilka åsikter du vill i Sverige”.

Ha åsikter, ja.
Offentliggöra?

NOT SO JÄVLA MUCH!

Om du på fullt allvar skriver att det vore skönt om olika folkgrupper hade ihjäl varandra så har du inget som lärare att göra. Du är rökt. Du ska väck. Punkt.

Vad blir vänsterns svar här? För det kommer troligen bli en ordentlig shitstorm. Ta avstånd? Försvara? Förklara att “demokratins spelregler” måste efterlevas?

Smaka på detta: Vi har fascister i riksdagen. Nazister i kommunorgan

Borde vi inte veta bättre vid det här laget? Ärligt talat Sverige, borde vi inte vara bättre? Istället har vi ett läge… där folk känner att de måste legitimera sin svenskhet. Att den är villkorad och inte för alla

JAG SKA INTE BEHÖVA GÅ UPP TILL RIKSDAGSHUSET, VIFTA MED MITT JÄVLA PASS & SÄGA ATT JAG ÄLSKAR SVERIGE FÖR ATT VARA SVENSK OCH ÄLSKA SVERIGE

JAG SKA INTE BEHÖVA SJUNGA “JAG VILL LEVA, JAG VILL DÖ I SVERIGE” FÖR ATT VARA SVENSK & ÄLSKA SVERIGE!

For fucks sake Sverige! Vad händer?

Och när någon reagerar, när någon tar en tårta, när någon säger att en organisation “hjälper oss mot nazisterna”, när någon skriver en låt..

Så tas det avstånd? Så utesluts det? Så förbjuds låten? srsly?

SAMTIDIGT ATTACKERAR NAZISTER BARN I ETT REGN AV GLASFLASKOR!!

FATTA!

Vi är många som minns 90-talet. Vi är många som fått springa från nazister, vi är många som sett allt det här hända förr.

Vad fan hände med “aldrig mer”? Vad hände med “vi får aldrig glömma”? “Om detta må det berättas”? Varför har vi glömt? Varför är vi tysta? Och VARFÖR ATTACKERAS DE SOM INTE ÄR TYSTA? Varför är det de rasifierade, sexualiserade som får spott? Varför är det feminismen som får spe?

Varför är det vi som är hotet? Vi som är kvinnor, vi som är hbtq, vi som är blattar, vi som är muslimer, vi som är romer? Varför är det VI som registreras? Varför är det vi som bespottas, varför är det oss det ljugs om?

SÄPO – av domstol inkompetensförklarat – anser vänsterextremister och islamister vara det största hotet. Vänsterextremister och islamister. Varför är det oss det är span på? Varför?

Detta för de i bevis med exempel på självförsvar och friande domar. Alltså oskyldiga människor. SÄPO, vad förslags fultjack går du på?

Och vad kan VI göra när våldsmonopolet (the artist formerly known as polisen) bestämmer sig för något? När de tummar på reglerna? Det är ingen myt att du kan få din dörr inslagen pga ett förfluget och sammanhangslöst ord i ett telefonsamtal. Ej heller manipulerade bevis … men det är “vänsterextremister och islamister” som är det största hotet.

Samtidigt är det nazisterna som mördar folk.
Ofarliga?

John Hron. Gerard Gbeyo. Björn Söderberg. Peter Karlsson.

Fascisterna är minst lika bra:

Oslo. Utøya.

“Vänsterextremister & islamister”

. …allt detta och @sverigesradio viftar bort fakta om sverigedemokraternas nazi-bakgrund med “det får stå för dig”. Och ursäktar sig

… allt detta och @svt ställer frågan “hur mycket invandring tål Sverige?”

…allt detta och Expressen talar om “pursvenskar”.

…och dessa ska granska makten åt oss? Hur? Genom att löpa maktens ärenden?

Skärpning, public service. Ni vandrar på farliga stigar.

Jag var arg 2013. Argare än någonsin. På “mitt” parti (nåja, föredetta numera), på medierna, på att folk inte fattar tolkningsföreträden.

2014 ain’t lookin’ too shiny, helt ärligt.

“Men passar det inte så kan du ju åka hem!”

Well, det här ÄR mitt hem, din dödumme fan! Jag bryr mig. Vi bryr oss!

…du borde också bry dig

…du borde också reagera.

…du borde också vara arg.

…kanske även ledsen.

Du borde vara topp tunnor rasande!

Istället spottar du på den som ligger. Istället deporterar du barn. Istället nekar du torterade skydd. Istället skär du ner.

Förvanskar

Förstör

…med emoticons en masse och drogögon mitt i ansiktet.

(Ja, jag pekar finger här.)

Istället skapar du klyftor och vidgar dessa.

Istället bjuder du på en runda fascistgolf när du borde tänka “vänta nu”, kvinnor dör pga olagliga aborter, SD vill stoppa abort”.

…istället kräver du “saklighet” och “god ton”, istället tar du avstånd, istället…

…fan, istället är du en del av problemet.

…istället är vi en del av problemet.

för du gör stor sak av kinapuffar men skiter i att samernas rättigheter sparkas undan.

Istället skyller du på svartskallen…

…när problemet är att samhället monteras ner. Att polarna får köpa loss det till specialpris (bara för dig, kompis).

…när problemet är att det finns MASSOR med pengar…

…men att de är i ett ytterst fåtal fickor.

Istället skyller du på svartskallen.

Istället skyller du på flatan.

Istället skyller du på bögen.

Istället skyller du på transpersonen.

Istället försvarar du din rätt att säga “negerboll” – FÖR DET HAR DU ALLTID SAGT MEN DET FÅR MAN VÄL INTE SÄGA LÄNGRE I DET HÄR LANDET?!?!

“negerbollar”, “förbjudna” pepparkaksgubbar, “normala” lucior, tintin… är det verkligen det viktigaste? Det du, vi, väljer att försvara?

Petitesser?

Medan folk våldtas? Medan #mörkertalet är enormt?

Medan Micke frös ihjäl i sin sovsäck där i parken?

MEN MASSINVANDRINGEN!!!!

Vi har ingen “massinvandring”. Sluta ljug.

MEN SKÄGGBARNEN!!!!

Vi har inga “skäggbarn”. Sluta ljug

MEN FEMINISMEN HAR GÅTT FÖR LÅNGT!!!!!

Du, för helvete skärp dig!

MEN DE TAR MATEN FRÅN VÅRA GAMLA!!!!!

Oh really? Sluta ljug sade jag.

MEN HALALSLAKTEN!!!!!

Vad i helvete är det egentligen för fel på dig?

VÅRA BARN SKA INTE BEHÖVA ÄTA RELIGIÖST KÖTT!!!

Well, go veg ffs!

För övrigt ett tips till alla politiker som tror halalslaktsdebatten kan bli ett, ehrm, “problem”.

Gör skolorna vegetariska. End of problem.

Sverige, ärligt talat så skäms jag för dig. För oss. Det här är inte vad vi ska vara, detta är inte vad vi är. Faktiskt  “Vi tronar på minnen från fornstora dar” – och det är inte så jävla längesedan:

Vietnamprotesterna, Apartheidbojkotten.

Stoppa matchen!

…och jag vill att du åter “blir vad du var” (för att citera Zlatan)

Ett varmt, generöst land. Ett land för medborgare. Medmänniskor.

Inte ett land som säljer ut sig självt för snöd vinnings skull. Inte ett land där folk tvingas betala för sina livräddande insulinpumpar.

Inte ett land där folk i behov av en rullstol måste stå med mössan i hand.

Inte ett land där folk rent faktiskt riskerar att dö pga pengar.

Och vi HAR pengar. Vi är ett rikt land!

Rikedomen är djävulskt skevt fördelad, men vi är ett RIKT land.

FIXA DETTA!

Du vet, Sverige… propåerna och fällningarna från bla Amnesty och FN är inte någon sorts medalj att bära med stolthet. #feltänk

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, men jag tycker det är sorgligt.

…och jag är förbannad.

Fler borde vara förbannade.

*suck*

I ett Sverige, mitt Sverige, vårt Sverige år 2014 borde ett romregister vara en omöjlighet.

I ett Sverige, mitt Sverige, vårt Sverige år 2014 borde barn få stanna.

I ett Sverige, mitt Sverige, vårt Sverige år 2014 borde ingen få vara rädd att dö för att hen älskar fel person, fel kön.

I ett Sverige, mitt Sverige, vårt Sverige år 2014 borde ingen få lida för att hen fötts som… hen. I brist på bättre ord

I ett Sverige, mitt Sverige, vårt Sverige år 2014 förbättrar vi vården. VI RIVER INTE NER DEN!

och på tal om “hen” Det är ett JÄVLIGT BRA ORD!

I ett Sverige, mitt Sverige, vårt Sverige år 2014 borde inte den som våldtagits behöva bevisa att hon inte uppfört sig oklanderligt.

Och ja, jag skriver “hon” för det är oftast en hon.

MEN MÄN KAN OCKSÅ VÅLDTAS!!!!

Ja. Det kan de.
Relevant i sammanhanget?
Well?

2 thoughts on “I ett Sverige, mitt Sverige, vårt Sverige år 2014 gästinlägg av Morpheo

  1. Linda Zwamp says:

    Tack jag menar det, TACK för precis så arg och besviken är jag!

  2. Fredrik says:

    Och hur ska alla de här grupperna samsas i Sverige? Du talar om muslimers rättigheter, om bögars rättigheter, om invandrares rättigheter osv.

    Men en hel del av de här gruppernas värderingar kolliderar med varandra. För att ta ett så enkelt exempel som muslimer och homosexualitet. Toleransen för homosexualitet bland praktiserande muslimer är NOLL. Och det lär du inte kunna ändra med några fina ord. Det går att dra fler exempel, tex där olika kulturers värderingar krockar, ex jämställdhet. Du fattar nog vad jag menar.

    Och inse, Sverige kommer aldrig bli den där utopin du hoppas att det ska bli för en sådan utopi är. precis som kommunism, omöjlig även om det kanske låter bra.

    Eftersom jag är vit heterosexuell man så antar jag att du anser att jag är en sådan där fascist/nazist/rasist. Möjligt. Jag har slutat bry mig om sådana etiketter för länge sedan…och sådana som jag blir allt fler och fler!

Leave a comment